Próba wysiłkowa serca wykonywana w naszej klinice w Szczecinie to nieinwazyjne badanie z zakresu diagnostyki kardiologicznej. Polega ono na precyzyjnej ocenie pracy serca, które jest obserwowane w czasie wysiłku. Tym samym specjalista nadzorujący badanie obserwuje zwiększające się zapotrzebowania mięśnia sercowego na tlen. Badanie umożliwia standardową ocenę wydolności fizycznej organizmu, a także jest najczęściej wykonywaną próbą elektrokardiograficzną, która pozwala wykryć choroby niedokrwienne serca. Pozwala na dokładną ocenę funkcji serca w reakcji na zwiększony wysiłek fizyczny. Ponadto badanie tego typu pozwala ustalić szczegółowy plan rehabilitacji (np. dla osób, które miały zawał) oraz pozwala sprawdzić efektywność przepisanych leków.

Próba wysiłkowa serca wykonywana w naszej klinice (Szczecin) przeprowadzana jest na bieżni ruchomej bądź na rowerze treningowym. Podczas badania powoli, ale systematycznie podnoszony jest kąt nachylenia bieżni (a w przypadku ergometru rowerowego zwiększane są obciążenia przy utrzymaniu stałej prędkości pedałowania). Tym samym następuje wzrost pracy serca. Osoba przeprowadzająca badanie w czasie trwania próby wysiłkowej z uwagą kontroluje częstość oraz rytm pracy serca, ciśnienie tętnicze oraz EKG.

próba wysiłkowa serca Szczecin

Próba wysiłkowa serca w mieście Szczecin – wskazania do badania

Diagnostyka kardiologiczna w postaci próby wysiłkowej serca, którą wykonujemy w naszej klinice  umożliwia wykrycie wszelkich nieprawidłowości, a dzięki temu możliwe jest rozpoczęcie leczenia chorób serca w odpowiednim momencie.

Tylko rozpoznanie choroby we wczesnym stadium umożliwia skuteczne efektywne leczenie. Wskazaniami do wykonania badania mogą być m.in. uprawianie sportu i konieczność wyeliminowania ukrytych wad serca; zmiany w pracy serca, które zarejestrowano w EKG spoczynkowym; zaburzenia rytmu serca; opracowanie planu rehabilitacji w przypadku osób po zawale mięśnia sercowego i przeszczepie serca; podejrzenie choroby niedokrwiennej serca.

Kontakt z Piotr Zając, Specjalista Kardiolog

Piotr Zając, specjalista kardiolog